„Ha rá mersz nézni egy problémára, már el is kezdted megoldani”
Rudy Giulliani
A csoportos gondozás alapvetően az önismeret fokozását, a szociabilitás növelését, a közösségi aktivitás erősödését, a kapcsolatok minőségének javulását célzó módszer. A csoportos együttműködés szólhat néhány órára ("wokshop" a szakzsargonban) és hosszabb, 30-60-150 órás (néhány héttől a másfél évig tartó) időszakra, a célkitűzések, a személyiség stabilitása, érettsége, a probléma jellege, no és az anyagiak függvényében.
Önismereti csoport
Az önismeret lényegében utazás önmagunkban. Lehetővé teszi saját viselkedésünk, gondolkodásunk, motivációink jobb és pontosabb megértését.Valamennyien átéltünk már olyan dolgokat, helyzeteket, amelyek kudarcot, frusztrációt okoztak számunkra. Az akadályok, gátak azonban nem feltétlenül a külső körülményekben, személyekben keresendők, hiszen azok adottak. A hangsúly inkább azon van, hogy mi hogyan reagálunk rájuk. Az pedig, hogy mi hogyan reagálunk a különféle helyzetekre, személyekre a saját bensőnktől, személyiségünktől függ. Milyen is a mi belső világunk? Az önismereti munka folyamán mindez sajátmagunk számára egyre jobban kibontakozik, egyre tudatosabbá válik. Ennek következményeként a számunkra kritikus helyzeteket egyre jobban megértjük, és képesek leszünk korrigálni esetleges hibás viselkedésünket, most már nem indulatból, vagy érzelmileg túlfűtötten, hanem racionálisan.
Az önismereti munka egyik speciális formája, lehetősége a csoporthelyzet. A csoport mindig több, mint tagjainak összessége, mert benne a sokféle személy sokféle saját élménye egy közös, együttes élménnyé olvad össze. A csoport éppen sokszínűsége miatt serkenteni tudja az önismereti lépéseket, mivel itt saját viselkedésünkre sokkal többféle visszajelzést kaphatunk. Biztosan lesznek olyanok, akik együttéreznek velünk, és lesznek olyanok, akik nem. Csoporthelyzetben könnyebb feldolgozni az elutasítást, meg nem értést is, viszont önbizalmunk növekedését válthatja ki az, ha megtapasztaljuk, hogy bizonyos dolgokat mások is hasonlóan gondolnak, vagy értékelnek, mint mi. Az önismereti csoportban a csoportfolyamatok és a csoportmunka ténykedései kommunikációkból állnak. A csoporttagok igyekeznek szavakban megfogalmazni élményeiket, törekednek érzelmi feszültségeik kifejezésére, megpróbálják megbeszélni egymással való viszonyukat, és igyekeznek segíteni egymásnak abban, hogy különféle problémáikat megértsék.
Az önismeret fejlődését csoport-keretek között tehát az teszi lehetővé számunkra, hogy a csoport terében rákényszerülünk élményeink megfogalmazására, verbalizálására, és ezáltal rendezésére, kognitív feldolgozására,- bár levezethetjük érzelmi feszültségeinket katharzis-szerűen is. Eközben visszajelzéseket kapunk viselkedésünkre a csoporttársaktól, így bizonyos problémáink keletkezésére és mechanizmusaira vonatkozóan belátásaink is születhetnek a csoportinterakciók során. Mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy képesek legyünk esetleges hibás magatartásunkon változtatni, és a csoportban új, egészséges, adaptív viselkedésmintákat megtanulni. Természetesen nem hozható helyre minden, korábban elrontott élethelyzet, de ha már van „rálátásunk” önmagunkra, akkor egy következő, hasonló helyzetben sikeresebb lesz a viselkedésünk és a megoldásunk.
Pszichodráma
Pszichodráma vezetőként évek óta tartok gyerek-, serdülő-, és felnőtt csoportokat, ötvözve a play back, jóga és művészetterápiás technikákkal. Ez a terápiás és önismereti módszer a háború után terjedt el, mivel a háború okozta traumák kezelése már nem volt egyéni keretek között megoldható. Cselekvésre koncentráló, kreativitásra és spontaneitásra nevelő hatása miatt ma is a legkidolgozottabb csoportos eljárás.
J. L. Moreno (a pszichodráma atyja) így definiálta a pszichodrámát: „a lét játéka vele magával”. Mit is jelent ez?
Héraklész regéje Chronos fiáról, Aionról így szól: Aion egyidejűleg király és gyermek, ő teremti meg a gyermek királyságát. A pszichodrámában lényünk Aion részét hívjuk elő. Eközben az "istengyermeki" létállapotba kerülünk, személyiségünk három cselekvő rétege aktiválódik a dráma színpadán anélkül, hogy akarnunk kellene: énünk gyermeki, a tetterős és az intuitív hármasságának egysége. A pszichodráma lényege az akció, mely felszabadítja a játékosok cselekvő spontaneitását, kreaitivitását.
Mert mi valójában a kreativitás? A létünk transzcendens dimenziójába lépése, amikor a munkánk alkotássá nemesül, legyen az kapálás, nevelés, írás, stb. Ilyenkor „szerelmi viszonyba kerülünk az egész világgal” (Grenacra). Ebben a tudatállapotban képesek vagyunk életünk végességét nem feledni, felismerni határainkat, képességeinket, ami a Kohut féle „nyugodt biztonság” élményét adja a játékhoz, s magához az élethez.
További információk: www.pszichodrama.hu
Workshop
Ez a fél napot-egy napot felölelő rövid csoportos forma egyféle gyors segítség döntés szituációk, váratlan kezelhetetlen helyzetek, dilemmák esetén és bepillantás is egyben a csoportos munka világába, ami az önismereti igény felkeltésének is az egyik fő útja. Mert hát jobb dolgozni magunkon, mintsem a Sors kényszerítsen rá!
Legújabb worshopunkról alább olvashat:
Bemutatása az "Ablak önmagadra" keretében a Civilek éjszakáján Budapesten 2013.09.28-án.
BOLDOGULJ! ÚJ! Most indul!
DRAMATIKUS KINCS COACHING I. rész
A reálisan vágyott jövő főpróbája
A szakmai, személyes, közösségi értékeinket megingató normatív fejlődési ill. élet-sors kríziseink (kamaszkori, pályakezdési, midlife, veszteségeink) óriási egyéni rugalmasságot, nyitottságot igényelnek tőlünk. Ez szükséges ahhoz, hogy változni, változtatni tudjunk és akarjunk!
A krízis az élet adta lehetőség a megújulásra, mindamellett, hogy nagy szenvedéssel, megpróbáltatással jár és magában rejti a visszaesés kockázatát is .
A BOLDOGULJ dramatikus kincs coaching során a személyes motivációk, ambíciók harmonizálására, értékeink újradefiniálására, egy reális és kielégítő jövőkép felvázolására és az elérési útvonal kidolgozásának megtervezésére törekszünk egyéni és csoportos keretben.
Célcsoportunk:
- Tavaszból a Nyárba lépő fiatal felnőttek a hivatásépítés, családalapítás, gyermekvállalás, elköteleződés küszöbén.
- Nyárból az Őszbe lépő középkorúak a megtett életút értékelésének, a következős életszakaszra felkészülés során új, értelmes szakmai, közösségi célok, értékek kialakításának időszakában.
Melyek ezek a KINCSEK?
- piacképes, hiteles és reális szakmai önértékelés
- tudatos önbecsülés, önelfogadás
- stabil hivatástudat, harmonikus identitás
- együttérzés, tolerancia, tisztelet önmagunk és embertársaink iránt
Felhasznált módszereink
- Krízis intervenció – egyéni konzultáció keretében (nem a civil napon)
- Csoportos coaching technikák
- A pszichodráma ill. a play-back csoportos katarzis technikái
Hírek
Figyelem!
Ön - Társ - Gyermekismereti Pszichodráma csoport indul a Széll Kálmán térnél!!!
Szavazni lehet a reklám alatti témákra.
Szavazás